Počkajte, kým vychladne
Horúci čaj zvyšuje nebezpečenstvo rakoviny pažeráku, tvrdí štúdia, ktorá bola zverejnená v British Medical Journal.
Vedci z Teheránskej univerzity uskutočnili výskum v severoiránskej provincii Golestán, kde sa pije veľa čaju a kde sa aj rakovina pažeráku objavuje veľmi často. Pritom sa tam málo fajčí a aj spotreba alkoholu je veľmi nízka a rakovina pažeráku sa tu vyskytuje rovnako u mužov, ako aj u žien. Vedci porovnávali zvyky 300 ľudí s rakovinou pažeráku a 571 zdravých ľudí z tejto oblasti. Zistili, že až 97 % z nich pravidelne pije čaj, v priemere viac ako liter za deň. 39 % z nich ho pilo teplý menej ako 60 stupňov, rovnako 39 % v teplote medzi 60 až 64 stupňov a ostatní ešte horúcejší. A v štúdii sa píše, že už teplota čaju medzi 65 až 69 stupňov riziko rakoviny pažeráku zdvojnásobuje a teplota nad 70 stupňov riziko zvyšuje až osemkrát.
Ľudia, ktorí pili čaj menej než dve minúty po zaliatí sú vystavení riziku päťkrát viac ako tí, čo ho pili po piatich minútach. Podľa vedcov opakované tepelné poškodzovanie robí tkáň pažeráku citlivejšou na karcinogenné faktory, ale mechanizmus, prostredníctvom ktorého teplo prispieva k rozvoju nádorov je potrebné ďalej skúmať.
V komentári k tejto štúdii David Whiteman z Ústavu pre lekársky vúskum v Queenslande dodáva, že nie je dôvod vzdať sa čaju, ale stačí len počkať s jeho konzumáciou päť či desať minút po jeho zaliatí horúcou vodou.
Foto: isifa.com
Vedci z Teheránskej univerzity uskutočnili výskum v severoiránskej provincii Golestán, kde sa pije veľa čaju a kde sa aj rakovina pažeráku objavuje veľmi často. Pritom sa tam málo fajčí a aj spotreba alkoholu je veľmi nízka a rakovina pažeráku sa tu vyskytuje rovnako u mužov, ako aj u žien. Vedci porovnávali zvyky 300 ľudí s rakovinou pažeráku a 571 zdravých ľudí z tejto oblasti. Zistili, že až 97 % z nich pravidelne pije čaj, v priemere viac ako liter za deň. 39 % z nich ho pilo teplý menej ako 60 stupňov, rovnako 39 % v teplote medzi 60 až 64 stupňov a ostatní ešte horúcejší. A v štúdii sa píše, že už teplota čaju medzi 65 až 69 stupňov riziko rakoviny pažeráku zdvojnásobuje a teplota nad 70 stupňov riziko zvyšuje až osemkrát.Ľudia, ktorí pili čaj menej než dve minúty po zaliatí sú vystavení riziku päťkrát viac ako tí, čo ho pili po piatich minútach. Podľa vedcov opakované tepelné poškodzovanie robí tkáň pažeráku citlivejšou na karcinogenné faktory, ale mechanizmus, prostredníctvom ktorého teplo prispieva k rozvoju nádorov je potrebné ďalej skúmať.
V komentári k tejto štúdii David Whiteman z Ústavu pre lekársky vúskum v Queenslande dodáva, že nie je dôvod vzdať sa čaju, ale stačí len počkať s jeho konzumáciou päť či desať minút po jeho zaliatí horúcou vodou.
Foto: isifa.com
Ďalšie články
27.03.2010 19:10 Na nádchu a alergiu morskou vodou22.03.2010 13:48 Stačia dva poháre denne
25.02.2010 10:28 Očista pečene
26.12.2009 14:34 Káva proti cukrovke
18.12.2009 22:27 Vianoce bez kíl navyše

































































































